Publicaties

  • Over de identiteit van de samenwerkingsschool (blog)
  • Over burgerschapsvorming en kunst (blog)
  • Over rituelen op school (blog)
  • Renkema, E., Van der Kooij, J & Baars, D. (2020). Juist nu is het belangrijk om over burgerschapsvorming met je team te spreken. Direct. november 2020
  • Renkema, E. (2020). Diversiteit uitdaging bij lessen levensbeschouwing. Didactief. 16 juni 2020, van https://didactiefonline.nl/artikel/diversiteit-uitdaging-bij-lessen-levensbeschouwing
  • Renkema, E. (2020). Levensbeschouwelijk onderwijs: speerpunten van hogeschool Windesheim. In J. Quartel (Red.), Narthex (pp. 43-49). Woerden: Verus.
  • Renkema, E., & Bertram-Troost, G. (2020). Het Nederlands/Vlaams Godsdienstpedagogisch Genootschap verbindt. In J. Quartel (Red.), Narthex (pp. 75-80). Woerden: Verus.
  • Renkema, E. (2020). Onderzoek door docenten. Zes richtingwijzers. In M. van Dijk-Groeneboer (Red.), Handboek Vakdidactiek Levensbeschouwing en Religie (pp. 169-175). Canon.
  • Renkema, E, Beemsterboer, M, Kopmels, T. & Mulder, A. (2019). God en school: afscheid nemen en opnieuw beginnen. Didactief, 20-12-2019. 
  • Renkema, E. (2019). Onderwijs naar eigen inzicht is groot goed. De Telegraaf, 14-12-2019.
  • Renkema, E. (2019). We halen God uit het lesboek en gaan kritisch op onderzoek uit. Dagblad Trouw, 18-09-2019
  • Renkema, E., Mulder, A. & Barnard, M. (2019). Dutch Cooperation Schools as Democratic Communities: A Constructive Perspective from Dewey’s View on Democracy in Education. In Religious Education. DOI: 10.1080/00344087.2018.1525979.
  • Renkema, E. (2018). Two of a Kind. The Identity of Cooperation Schools in the Netherlands and the Correlation with Religious Education. Ede: GVO drukkers.
  • Renkema, E. (2018). Kenniswerkplaats. Over een nieuw onderzoeksinitiatief van Hogeschool Windesheim. Narthex.
  • Renkema, E. (2017). Vieren op een samenwerkingsschool. Zorgprimair. CNV.
  • Renkema, E. (2017). Het probleem van de samenwerkingsschool. Verslag van interview over promotieonderzoek. Dagblad van het noorden, 19-10-17.
  • Renkema, E., Mulder, A. & Barnard, M. (2017). Religious Education and Celebrations in a Dutch Cooperation School. In Religion & Education (Submitted). London: Routledge.
  • Renkema, E., Mulder, A. & Barnard, M. (2017). Key Values of a Dutch Cooperation School and the Practice of Religious Education. In British Journal of Religious Education. London: Routledge. DOI: 10.1080/01416200.2017.1361380
  • Renkema, E., Mulder, A. & Barnard, M. (2016). Merging Identities: Experiments in Dutch Primary Education. In Religious Education: The official journal of the Religious Education Association, 111: 1 (p. 75-94). London: Routledge.
  • Renkema, E. (2014). Levenskunst op school! In School!Gids. Een toekomstvisie op ons onderwijsbestel , ed. M. van den Bogaerdt & M. Jongewaard. Almere: Vereniging Openbaar Onderwijs.
  • Renkema, E. (2013). Focus op levensbeschouwelijke vorming. In School!, ed. L. Beker & M. Jongewaard.  Almere: Vereniging Openbaar Onderwijs.
  • Renkema, E. (2013). Een specialist in levensvragen. In Nederlands Dagblad . Barneveld: Nederlands dagblad B.V.
  • Renkema, E. (2013). Stel het kind centraal bij godsdienstonderwijs. In Christelijk Weekblad, ed. I. Evink. Leeuwarden: NDC Mediagroep.
  • Renkema, E. (2011). Hoi, wat denk jij? – gedachten en gedichten voor tieners. Gorinchem: Narratio.
  • Renkema, E. (2010). Harde kern. Levensbeschouwelijke verhalen. Amersfoort: NZV/Kwintessens.
  • Renkema, E. (2010). Ervaringsleren in het GL-onderwijs. In Narthex, ed. T. Visser, (p. 13-17). Woerden: Verus.